Search

הרשימה המשותפת: ממליצים פה אחד על גנץ להרכבת הממשלה - וואלה!

הרשימה המשותפת: ממליצים פה אחד על גנץ להרכבת הממשלה - וואלה!

הרשימה המשותפת: ממליצים פה אחד על גנץ להרכבת הממשלה
צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה

בצל משבר הקורונה וברקע הקריאות להקמת ממשלת חירום, ראשי הסיעות בכנסת ה-23 מתייצבים הבוקר (ראשון) לסבב ההתייעצויות בבית הנשיא ראובן ריבלין. בפעם הראשונה, הרשימה המשותפת הודיעה כי היא ממליצה פה אחד על יו"ר כחול לבן בני גנץ להרכבת הממשלה, כולל חברי בל"ד. בפעם הקודמת, אחרי הבחירות שנערכו בספטמבר, הרשימה המליצה על גנץ, ללא הקולות של בל"ד.

בכחול לבן שואפים לגייס רוב של 61 ממליצים על גנץ, שיגבר על 58 החברים בבלוק הימין-החרדים שימליץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו. נכון לעכשיו, יש לגנץ יש 48 ממליצים, מכחול לבן והרשימה המשותפת, ולנתניהו כרגע 35 מתוך 58 החכים של בלוק הימין-חרדים. כעת, ההכרעה על הטלת המנדט עוברת לידי ישראל ביתנו, שתגיע להתייעצות בבית הנשיא בהמשך היום, ויו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, טרם הודיע פומבית על החלטתו.

אם ישראל ביתנו תמליץ על גנץ, יחד עם קולות העבודה-גשר-מרצ יהיה לו רוב של 61 ממליצים והוא יקבל את המנדט. עם זאת, אם ישראל ביתנו לא תמליץ עליו או על מי המועמדים, לא יהיה לו רוב. כמו כן, ח"כ אורלי לוי אבקסיס, יו"ר גשר, הודיעה כי לא תמליץ על אף אחד מהמועמדים.

לאור המגבלות של משרד הבריאות על כינוסים ציבוריים, סבב ההמלצות קוצר מיומיים ליום אחד בלבד, ומתקיים ללא נוכחות עיתונאים אלא מועבר בשידור חי בלבד. בנוסף לכך, הסיעות התבקשו לצמצם את גודל המשלחות שהן שולחות והזמן שמוקצה לכל אחת מהן הוגבל, כשרק נציג אחד מכל סיעה יקבל את זכות הדיבור.

משלחת הליכוד, הסיעה הגדולה בכנסת ה-23, הייתה הראשונה להגיע להיוועצות עם השרים יריב לוין וישראל כץ. אחרי הליכוד, לפי סדר יורד בהתאם לגודל המפלגה, הגיעו נציגי כחול לבן והרשימה המשותפת ויגיעו בהמשך ש"ס, יהדות התורה, העבודה-גשר-מרצ, ישראל ביתנו וימינה. בתום סבב ההתייעצויות הנשיא יכריז על מי הוא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, ומרגע זה יעמדו לרשותו 28 ימים להרכבת ממשלה עם אפשרות להארכה של 14 ימים נוספים.

בפתח סבב ההתייעצויות, ריבלין אמר כי "אנו בעיצומה של התמודדות יוצאת דופן. מלחמה ומאבק ישראלי כולל עולמי בהתפשטות הקורונה. חשוב מאוד כי נקפיד על הכללים וההוראות ולא ניכנע לפחד או חרדה. זו שעת מבחן לא רק למערכת הבריאות והכלכלה גם לנו כחברה. התמודדות עם משבר חירום תלויה בחברה האזרחית שלנו. אנו נדרשים לשמור על קור רוח ולהימנע מהיסטריה".

"התמודדות עם מצבי חירום מעולם לא פגעה הדמוקרטיה הישראלית, להיפך, היא חיזקה אותה", הוסיף ריבלין. "אנו מחויבים ביתר שאת לקיים תהליכים דמוקרטיים חיוניים גם בשעת חירום. ההתייעצויות הן המשך ישיר לבחירות שבהן השתתפנו כולנו".

הנשיא ציין כי הוא "מבקש להגיע מתוך הבנה שעלינו לעסוק בהקמת ממשלה בהקדם האפשרי. ייתכן שהקמת ממשלה תהיה כרוכה בעיצוב הסדרי ביניים לחודשים הקרובים אך אין לי ספק שזה מה שהעם מצפה ממנהיגיו בשעה זו".

במסגרת המלצת הליכוד על ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבלת המנדט להרכבת הממשלה, השר לוין הסביר כי "אנחנו מקיימים הליך פורמלי, אבל הוא לא הליך רגיל. אנחנו נמצאים בשעת חירום אמיתית אירוע מתגלגל ותהליך שלא ידענו כמותו והוא מחייב הקמת ממשלה במהירות ועם בסיס רחב. זו לא העת לממשלות מיעוט שאין להן יכולת תפקוד בכנסת. זו בוודאי לא העת לבצע שינויים, אלא העת ליציבות, שבה לבעלי הניסיון יש יתרון עצום".

לדברי לוין, הדרך היחידה להגיע לתוצאה נכונה היא "הקמת ממשלה רחבה בהובלת נתניהו". הוא חזר על הצעתו של ראש הממשלה, שלדבריו הועברה לעו"ד יורם טורבוביץ', המייצג את כחול לבן - הקמת ממשלת חירום עם מבנה שוויוני בין המפלגות השונות למשך חצי שנה, או ממשלת אחדות למשך קדנציה מלאה עם רוטציה על ראשות הממשלה.

בתשובה לשאלתו של ריבלין, האם יש לקחת בחשבון את ההאשמות העומדות מעל לראשו של "ח"כ מסוים", השיב לוין כי "התשובה היא לא, חד-משמעית. יש במדינת ישראל חוק שמאפשר לראש הממשלה לכהן גם במצב הזה. במקום שבו אין קביעה חד-משמעית שהוא אינו יכול לכהן אין אלא להסיק כי הוא זכאי. הבחירות נערכו אחרי שהכל היה ידוע. התוצאה היא שהתמיכה בראש הממשלה רק גדלה. על פתק ההצבעה היה כתוב במפורש שמו של נתניהו כמועמד להרכבת הממשלה".

אחרי הההתייעצות, לוין אמר כי "אלה אינם ימים רגילים. זה לא הזמן לפוליטיקה קטנה או חשבונות אישיים, אלא הזמן לשים את השנאות והחרמות בצד. נוכח הצורך בימים אלה בניסיון העצום של ראש הממשלה, הדרך הנכונה היא להטיל עליו את הרכבת הממשלה ולהקים ממשלה בהובלתו במהירות".

מטעם כחול לבן הגיעו לנשיא ריבלין חברי הכנסת משה יעלון, אבי ניסנקורן וקארין אלהרר. ריבלין אמר לנציגי המפלגה כי "העם באמת משווע לממשלה יציבה, שתהיה ממשלת אחדות, ואני פותח את לבי. אני יודע את כל הבעיות הפוליטיות הניצבות, אנחנו בזמן לא פשוט. יש צורך להתמודד עם דבר שנפל על הציבור כולו. העם מחכה ומצפה למציאת פתרון".

יעלון המליץ על גנץ "דווקא בשל השעה הקשה הזו" ואמר כי "רצינו ממשלת אחדות עוד לפני משבר הקורונה. במצב הנוכחי, נוכח מה שראינו בשעות האחרונות, הפגיעה הקשה בדמוקרטיה הישראלית, שפוגעת גם ברשות המחוקקת. אנחנו נדע גם למגר את הקורונה וגם לשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

ריבלין שאל את יעלון מה עמדתם לגבי המתווה שהציע נתניהו, להקמת ממשלת חירום. יעלון השיב כי "עצם העובדה ששום הצעה לא הוצגה בפנינו עד הבוקר, וההצעה הועברה רק לפני שהמשלחת של הליכוד באה לפה, אנחנו חושדים שאין פה כוונה תמימה. עצם העובדה שזה קרה הבוקר בניסיון למנוע המלצות מבני גנץ מעוררת חשדות".

ניסנקורן הוסיף לדבריו של יעלון כי "יש תחושה קשה שההצעה בבוקר באה לשבש את ההמלצות. אתמול באחת בלילה יצאה החלטת שעת חירום לבית המשפט. זה מעלה הרבה מאוד חששות". עוד אמר ניסנקורן: "אנחנו לא יכולים לשרטט פתרון בישיבה הזו. אנחנו מוכנים לבחון הכול, אבל חייבים לבחון את האלטרנטיבות ואז לקבל החלטות".

ח"כ אלהרר אמרה כי "אין מחלוקת" בשאלת ממשלת האחדות, אך לדבריה, "אחדות צריכה לבוא ממקום של אמון. הצעות לאחדות לא באות דרך כתבים פוליטיים. ההצעה הועברה דקות ספורות טרם כניסתנו לחדר הזה. גם סיעתית וגם אישית אני חרדה מהמקום שהחלטות קרדינליות לגבי הדמוקרטיה הישראלית מתקבלות באחת בלילה בחסות החשכה".

בסיום ההתייעצות, יעלון הביע תקווה שגנץ יקבל 61 ממליצים, כדי ש"נוכל לצאת לדרך כדי להתמודד נכון יותר מול הקורונה וכדי למנוע הרס של הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו מגויסים כדי למגר את הקורונה רוצים להתגייס גם כדי למנוע הרס של הדמוקרטיה הישראלית. מקווה שיינתן לנו המנדט להתמודד עם שני אתגרים אלה ויותר".

אחרי כחול לבן הגיעה תורה של הרשימה המשותפת, שיוצגה על ידי יו"ר הרשימה איימן עודה וחברי הכנסת אחמד טיבי, מנסור עבאס ומטאנס שחאדה. בפתח דבריו אמר עודה כי "אנחנו ניצבים בפני מחלה קשה ורצינית ואנחנו כולנו מתייחסים אליה ברצינות. זו שותפות גורל של כל האזרחים. מי ייתן שהציבור יבין שותפות גורל זה לא רק לעמוד בפני המלחמה, אלא שהשלום, הדמוקרטיה והשוויון הם גם שותפות גורל ואינטרס אמיתי לכולנו".

לדבריו, "בבחירות האחרונות הערבים אכן נהרו, והעבירו מסר שאין רוב יהודי - לא לנתניהו ולא לגנץ. לאף אחד מהם אין רוב יהודי רק בזכות נהירת הערבים ועוד 20 אלף יהודים שהצביעו לנו".

עודה הביע את התנגדותו להקמת ממשלת אחדות או חירום, כמו גם "כל ממשלה שבראשה עומד נתניהו". לדבריו, "אנחנו עקביים וניאבק למען העמדה שלנו. במידה שגנץ או נתניהו ילכו לאחדות או חירום נהיה המתנגדים העיקריים. במידה שגנץ יבחר להקים ממשלת מרכז-שמאל אנחנו ממליצים על גנץ. אם יהיו 61 ממליצים על גנץ, אנחנו מבקשים שכל החברים של המשותפת, כל 15 החברים, אכן ממליצים".

ח"כ טיבי הוסיף כי "אנחנו רוצים להזיז את נתניהו ואת דרכו. אנחנו לא מחבלים עם חליפות, אנחנו עורך דין ושלושה דוקטורים. זה היה נורא לשמוע את זה מיהודים על ערבים, האמירות האלה מקוממות את הציבור שלנו. אנחנו מכבדים את דעת חברנו בבל"ד, אבל הרוב קובע ואנחנו מאוחדים בהמלצה להמליץ על גנץ".

יו"ר בל"ד, מטאנס שחאדה, הסביר כי בסיעתו התנגדו להמלצה על גנץ, אך "אנחנו רוצים שינוי אמיתי. בסופו של דבר ראינו שגם עלינו יש אחריות לכבד את קולות הבוחרים ואת האחדות ברשימה המשותפת. אנחנו חייבים להיות מאוחדים רוצים להחליף את נתניהו והמדיניות שלו. למרות ההחלטה העקרונית שלנו לא להמליץ, החלטנו לתת סיכוי לשינוי המציאות לטובת כולנו".

יור רע"ם, מנסור עבאס, הוסיף כי "הנושא העיקרי עליו שתי המפלגות נאבקו זה מעמד החברה הערבית. ציבור הבוחרים שלנו נתן לנו את הכוח האלקטורלי להמליץ. אנחנו נגד פסילות של כל המגזרים, לא רק של המגזר הערבי. בעד שותפות של כולם".

סיעת ש"ס המליצה על נתניהו כעל מועמדה להרכבת הממשלה הבאה. למרות המתקפה של כחול לבן נגד נתניהו, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בהתייעצות עם ריבלין כי יש נכונות של שני הצדדים, הליכוד וכחול לבן, להקים ממשלה יחד. לדבריו, "כמי שמדבר עם שני הצדדים, ושמח ששני הצדדים גם מקשיבים לי ונותנים באמון, ניסיתי, הכניסו אותי לעניין וצריך להסתכל על חצי הכוס המלאה, ואני מעיד באופן אישי שיש נכונות בשתי המפלגות לעשות משהו משותף, יש בעיה של משבר אמון ביניהם".

דרעי אמר כי "אפשר וכדאי תוך יומיים להקים ממשלה רחבה". לדבריו, "אין סיכוי להקים ממשלת מיעוט לאף אחד משני הצדדים, אני אומר את זה באחריות, גם אם על הנייר יש רוב. זה סתם מיותר, ולא רק בגלל מה שיודעים, אלא אני אומר גם בגלל מה שלא יודעים. משיחות שלי עם אנשים מאד חשובים בצד השני - אין הסכמה לממשלת מיעוט".

בליכוד תקפו את גנץ בעקבות המלצת המשותפת ואמרו כי "בזמן שראש הממשלה נתניהו מנהל משבר עולמי ולאומי חסר תקדים בצורה האחראית והשקולה ביותר, גנץ דוהר לממשלת מיעוט שתלויה בבל"ד, היבא יזבק ותומכי טרור וזאת במקום להצטרף לממשלת חירום לאומית שתציל חיים".

עוד הוסיפו בליכוד כי "כחול לבן שיקרו לבוחרים שלהם במצח נחושה עד לרגע סגירות הקלפיות. הם הבטיחו לא להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת וזה בדיוק מה שהם מנסים לעשות כרגע במהלך ציני שהוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה וברצון העם. הגיע הזמן להתעשת ולגלות מנהיגות ואחריות. זה הזמן לממשלת חירום לאומית שתפעל למען אזרחי ישראל ותדאג להצלת חיים".

המהלך להחלפת אדלשטיין והקריאות להקמת ממשלת חירום

לאחר קבלת המנדט, בכחול לבן מעוניינים להתחיל לקדם את החלפת יו"ר הכנסת כבר ביום שני, לאחר כנס ההשבעה של הכנסת ה-23. אך בשלב זה, עדיין לא ברור אם ישראל ביתנו תתמוך במהלך, שכן ליברמן אמר כי יכריע בנושא רק אחרי שיסתיים סבב ההמלצות בבית הנשיא. לאור המגבלות על כינוסים ציבוריים בעקבות הקורונה, עדיין לא ידוע באיזו מתכונת תתקיים השבעת הכנסת והאם היא תאפשר הצבעה על יו"ר חדש, כמתחייב מתקנון הכנסת אחרי כל בחירות.

סבב ההמלצות בבית הנשיא מתקיים ברקע הקריאות להקים ממשלת חירום להתמודדות עם משבר הקורונה, אך לא חלה התקדמות במגעים בין הליכוד וכחול לבן בסוף השבוע. ביום חמישי בערב גנץ ונתניהו שוחחו לראשונה מאז הבחירות פעמיים, אך מאז היה נתק בין הצדדים. נתניהו הזמין את גנץ לפגישה, אך בכחול לבן דרשו לקיים קודם פגישת הכנה של צוותי המו"מ, ובליכוד טרם נענו לדרישה ומתעקשים קודם כל על פגישת גנץ-נתניהו.

בין המפלגות יש גם פער מהותי ומשמעותי על הגדרת הממשלה ומהות השותפות: בליכוד כוונו תחילה להקמת ממשלת חירום זמנית בלבד, לשלושה עד שישה חודשים, שבה כחול לבן ומפלגות אחרות בגוש המרכז-שמאל יצטרפו לממשלה הקיימת כדי להעביר תקציב שיאפשר התמודדות עם הקורונה. הכוונה היא להעביר חוק מיוחד שיקפיא את המצב הפוליטי כמו שהוא כעת עם תפוגה מוגבלת מראש, שבמהלכה ינוהל משא ומתן לקראת הקמת ממשלת אחדות יציבה. ההצעה הראשונית לא כללה חלוקה שוויונית של התיקים אלא הצטרפות של כחול לבן ומפלגות אחרות על בסיס הממשלה הקיימת וקבלה של שלושה-ארבעה תיקים בלבד מבלי לבצע שינויים מרחיקי לכת בהרכב הממשלה.

אמש, בהצהרה על הקורונה, נתניהו כבר הציע להקים ממשלה עם חלוקת אחריות וחלוקת סמכויות, מה שעשוי להעיד על ריכוך לטובת כחול לבן. הבוקר, נתניהו אמר כי הוא מוכן לדון גם בממשלת אחדות עם רוטציה על ראשות הממשלה למשך שנתיים. "בממשלת אחדות זו אמשיך לכהן בשנתיים הקרובות כראש הממשלה, ובזמן הזה בני גנץ יכהן כממלא מקום ראש הממשלה עם אותה חלוקת שרים שיוויונית ואותם כללים לממשלה", הסביר נתניהו. גנץ השיב להצעתו של נתניהו בכך ש"מי שרוצה אחדות לא דוחה את המשפט שלו ב-1:00 בלילה ולא שולח 'מתווה אחדות-חירום' לתקשורת, אלא שולח את צוות המו"מ לפגישה".

בכחול לבן מדברים על הקמת ממשלת אחדות שוויונית שתכלול רוטציה בראשות הממשלה, שינויים משמעותיים בהרכב השרים, העברה תיקים משמעותיים לידיהם ושינויים בקווי היסוד. אך בעוד יאיר לפיד ומשה יעלון מתנגדים לכל ישיבה תחת ראש ממשלה נאשם בפלילים ודורשים שגם בממשלת חירום/אחדות גנץ יהיה ראשון ברוטציה, גבי אשכנזי מוכן לדון על מתווה בו נתניהו ראשון אך לתקופת זמן מוגבלת במתווה של שנה-שנתיים-שנה. בליכוד בכלל מדברים על מתווה אחר, של שנתיים-שנתיים.

נתניהו אמר כי הוא שב והעביר הבוקר הצעה לגנץ ולחבריו להצטרף לממשלת חירום לאומית בראשותו. עם זאת, בכחול לבן אומרים כי לא קיבלו אף הצעה באופן ישיר אלא רק דרך התקשורת, וממשיכים לדרוש פגישה של צוותי המו"מ לפני שגנץ ייפגש עם נתניהו. היום בצהריים, צפוי להתכנס הקוקפיט של כחול לבן, אחרי סבב ההמלצות בבית הנשיא, לדיון בצעדים הבאים. לאור הצעדים האחרונים של נתניהו התחזקה ההערכה במפלגה שהוא אינו מעונין באחדות.

בינתיים, בליכוד דורשים מכחול להימנע מהחלפת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וטוענים כי זה יהיה מכשול לאחדות, אך בכחול לבן ממשיכים לפעול בשני הצירים: ניסיון לקבל את המנדט ולבחור את המועמד שלהם - ח"כ מאיר כהן - לתפקיד יו"ר הכנסת, ובמקביל, לקרוא לפגישת משא ומתן עם הליכוד על הקמת ממשלת חירום. עדיין לא ברור אם יש לכחול לבן רוב להחלפת יו"ר הכנסת, שכן הם תלויים בליברמן. יו"ר ישראל ביתנו קרא בסוף השבוע להקים ממשלת חירום לאומית שתורכב מהליכוד וכחול לבן בלבד, והודיע כי יתמוך בממשלה גם בלי להיות חלק ממנה. עם זאת, לא ידוע כיצד קריאה זו תשפיע על התנהלותו בשבוע הקרוב.

(עדכון ראשון: 7:39)

Let's block ads! (Why?)



2020-03-15 10:25:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzNDY1NjDSAQA?oc=5
CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzNDY1NjDSAQA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "הרשימה המשותפת: ממליצים פה אחד על גנץ להרכבת הממשלה - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.